Streekvos Nederland 2.0
Powered by Arno van de Radio

Verslag van Streekvos 5 (12 dec 2025)

Streekvos 5
Trekvogelweg, Almere

Op vrijdagavond 12 december 2025 was het één van de tegenwoordig weinig voorkomende redelijk heldere nachten en dat was ook door de kenners voorspeld. Dat was dus een uitgerekende kans voor de Steekvos om weer eens niet te hoeven schuilen onder of vlakbij een viaduct, maar gewoon lekker midden op de open ruimte te gaan staan, in dit geval midden in het Noorderplassen gebied in de Flevopolder vlak naast Almere Stad. De Streekvos (SVN) stond op de parkeerplaats bij de camping waar het voor auto's ophoud aan de Trekvogelweg. Dat was dus aan de achterzijde van de plas waar je dus eerst omheen moet en vanwaar je mooi uitzicht had op de toegangsweg aan de overkant vanwaar je de zoekende auto's al zag aankomen vanaf de overkant en keurig om de plas heen kon volgen onze kant op. Maar als je omhoog keek was er ook genoeg te zien, want dit weekend zou er een sterrenzwerm gaan vallen, met het hoogtepunt de volgende nacht dus we zaten er al bovenop eigenlijk. Nou er waren inderdaad heel veel sterren te zien (veel meer dan normaal) maar ik heb er zelf niet één zien vallen en van dat wat ze zeggen kwam dus ook niets terecht (wens doen, nou ho maar dus, laat staan dat ie uit zou komen). En je mag hem dan toch niet uitspreken, dus nu lekker wel. Ik wil namelijk een leuke vrouw bij de Streekvos hebben voor de koffie en de thee en om de sfeer wat te verrijken want daar ben ik echt niet de persoon voor. Ik ben behalve druk weinig sociaal volgens mij, want ik heb andere kwaliteiten. Een daarvan is mijn betrouwbaarheid en ik had al eerder meerdere keren beloofd dat wij als Streekvos niet voorspelbaar zouden zijn en dus moest ik dat als regisseur waarmaken ook. Dus gingen we nu niet richting Utrecht of Hilversum maar naar Almere Stad. Ik heb het er verder niet over horen praten op de stek maar feit is dat er een auto vol ergens bij Utrecht terecht kwam en toen belden om een richting omdat ze bijna geen signaal meer hadden (ja, dan is het hoog tijd om te keren...). Hoewel het nog geen 22:30u was (het tijdstip waarop ik meestal via de uitzending (en dus algemeen) een goede hint geef aan hen die nog altijd rijden) voldoe ik uiteraard aan zo'n telefonisch verzoek als men totaal de verkeerde kant op rijd. En zo zag ik de auto met de inzittenden deze avond later toch ook netjes binnen komen bij ons, want een 2e hint hadden ze niet meer nodig terwijl 'richting Almere' toch echt geen bekendmaking van de plek is natuurlijk. En ze waren niet de enigen die moeite hadden, want waren de 1e deelnemers tot nu toe bij ons bijna elke vos (behalve die in Nieuwegein Zuid aan de Lek) binnen 5 tot 10 minuten al binnen en volgden ze toen elkaar op in minder dan 6 minuten, vanavond was dat niet het geval en zelfs helemaal niet ook. Het duurde namelijk 3 kwartier voordat het eerste team ons gevonden had en die kenden de plek ook nog. Ik had op zijn vraag tegen Rob gezegd 'Het 1e halfuur is wel voor de vos' maar dat was dus nog aan de krappe kant, heel erg aan de krappe kant zelfs. En als je dan een goed voorgevoel hebt (wat voor mij doen heel uniek is want ik voel wel vaak narigheid aankomen maar succes niet) dan kan dat soms wel eens meer dan helemaal uit gaan komen ook. En zo geschiedde deze avond meer dan het tot nu toe sinds Streekvos 2.0 (sinds augustus) is gebeurd. Het werd een hele verrassende en mooie vosavond...

De eersten verschenen dus 3 kwartier na de start van de Streekvos uitzending welke om exact 20:30u gestart was. Dus pas rond 21:15u waren de eersten binnen, zij kwamen uit Uithoorn (nee, niet uit Hoorn maar uit Uithoorn). Dat ligt dus in de buurt van Mijdrecht waar Danny Ronde Venen (van de SSVA) vandaan komt, maar die zou deze avond niet rijden zo had hij de vorige week bij een bezoekje van ons aan de SSVA aangegeven (werk gaat voor...). Het duurde dik een kwartier na de nummer 1 toen het 2e team verscheen. Dat was de altijd enthousiaste Bart (hij doet niet onder voor deze drukke Arno van de Radio) uit Nederhorst den Berg met Moena. Ja toen werd het meteen gezellig druk natuurlijk want toen kwamen de gesprekken (die moeten van mij niet komen...). Maar als je denkt dat hierna de run van binnenkomers wel begon, dan heb je het mis, want het bleef een half uur lang 'stil' d.w.z. Bart en ik natuurlijk niet, maar er kwamen een half uur lang geen auto's meer binnen en we zagen ze ook niet in de buurt... Goede plek dus! Yes, eindelijk want de rest was naar mijn smaak gewoon te makkelijk afgelopen maanden.
En toen gebeurde er iets waar ik in mijn stoutste dromen niet op had durven hopen. Een oude bekende vaste succesvolle deelnemer van Streekvos 1 beweerde via social media dagen voor deze Streekvos editie te komen rijden als hij 'thuis signaal hoorde' maar dat is in de buurt van het Zuiderpark in Den Haag en dat haalden we dus niet, zo bleek later op de avond. Maar wat ik niet kon vermoeden dat 2 oude bekenden die ook heel succesvol waren en van nog veel verder kwamen op het punt stonden binnen te gaan komen bij ons in Almere. Deze 2 heren kwamen helemaal uit de regio onder Rotterdam, namelijk de Alblasserwaard en Hoekse Waard. Niet dat ze ons daar hebben gehoord, maar ze waren dus wel naar het noorden gereden om ons te gaan vinden, wat rond 21:30u gebeurde. Na ruim 13 jaar stonden daar opeens Erik IJsselmonde uit Rotterdam Zuid (die daar dus niet meer woont) en Steef de vospiepenbouwer bij de Streekvos! Nu ken ik Steef dus al heel lang, mede doordat we niet alleen beiden 'vossen' maar ook beiden vissen, dus dat was de verrassing van de eeuw sinds ik weer radiovossen neer zet (...). Maar al was dit voor mij het hoogtepunt van de avond, het was zeker niet het laatste mooie moment onder de sterrenrijke hemel en de inmiddels van zuid naar zuidwest gedraaide wind die langzaam toe nam en de antenne deed wiebelen tegen de boomtakken. Ook de top en dat is niet zo best als je een vijfachtste afgepiekte antenne gebruikt zoals de Streekvos doet. Rijders kregen hier last van en meldden ons dat het signaal 'wiebelde'. Ja, wij zijn modern en leveren 'wiebelstroom' net als windmolens (...). Maar grappig of niet dit, ik baalde hier natuurlijk wel van en Rob vond het ook niet plezant. Toen hij met een scherpe lamp op de antenne scheen zagen we de top inderdaad tegen de takken tikken, maar daar hadden we (veel moeite ten spijt) niets aan kunnen doen aan het begin van de avond. We hebben echt ons best gedaan (de antenne 3x een stuk terug gehaald en anders door de boom gestoken) maar hoe mooi deze leek op het oog, bleek het toch een lastige steun voor onze mast die dit keer ook hoger was dan deze tot nu toe was geweest gedurende Streekvos 2.0 (sinds augustus 2025). We hadden de mast in een bocht staan op 20 buizen (19 meter hoogte met aftrek van 1 meter bochtverlies). En omdat we op de grote Noorderplas heen zonden, ging het signaal best wel lekker. Zo waren we bijvoorbeeld te horen in Oosterzee. Nee dat is niet boven Scandinavië en Rusland, dat is de Oostzee... Oosterzee ligt aan het Tjeukermeer in Friesland en ook werden we gehoord in Amersfoort, Alphen aan den Rijn en Bodegraven (dat is dan weer Zuid-Holland). En vanuit die laatste plaats kwam de regelmatige SSVA openingsvos Ed met zijn bestelbus onze kant op. Hij was ongeveer 5 minuten na de 2 oude bekenden vanonder Rotterdam bij ons binnen, respectievelijk 22:00u en 22:05u ongeveer. En toen was de koek nog niet op, want toen verschenen er niet alleen een schroefbitje in de Kerststol waar men heerlijk van stond te genieten (je snapt het niet, maar zulke dingen kunnen blijkbaar gebeuren) maar ook iemand die we al eerder verwacht hadden toen hij zijn komst via de website had aangekondigd. Ik heb het over Patrick die eveneens uit Uithoorn komt. Nee niet uit Hoorn, maar uit Uithoorn, zoals ik al eerder aangaf ligt dat bij Mijdrecht langs de Amstel en de weg Hoofddorp - Vinkeveen. Maar als we het dan toch over die regio hebben, ja hoor, toch ook Danny Ronde Venen die onverwacht vrij was en signaal hoorde en 'Als ik signaal hoor rij ik' (einde citaat) dus daar was hij met de buurman. Wat een geweldige groep leuke mensen stond daar ondertussen bij de Streekvos! Maar toen kwamen ook de mensen binnen die een beetje verdwaald waren en ergens bij Utrecht zaten om na een telefonische tip richting Almere te komen. Dat waren Arthur uit Leusden en Pierre & Vera (ATV, de Amersfoortse Vos die wij deze winter vervangen). Dat werd opeens druk noteren voor mij want ze reden bijna in een colonne de laatste 3 genoemde teams die binnen kwamen. Rond 22:15u waren zij binnen en stonden er weer 3 auto's meer rond de Streekvos wat met de bus van Ed en de verlengde bus van Patrick nog best wel indruk maakte. En toen was het heel gezellig een tijdje maar kwamen er geen auto's meer binnen, hoewel die toch echt nog wel onderweg waren. Nog minimaal 2. En zo werd het 22:30u en 23:00u maar nog steeds geen binnenkomers en de rest was inmiddels vertrokken vanwege dat de zuidwester nog verder aantrok en het begon af te koelen. Daarbij hadden de meesten ook een werkdag er op zitten dus die wisten wel wat ze liever deden dan daar aan die grote plas in het donker blijven staan... geef ze ongelijk! Nee natuurlijk.

23:15u en de hint 'Almere' is er inmiddels al een tijdje uit en inmiddels 'Kom naar de Noorderplassen' ook. Maar nog steeds stilte... en zo wordt het 23:30u... en dan is er opeens licht! We zien 2 rechthoekige lampjes tussen de kop lampen voorop de auto en zodoende weten we wie dat is. Dat is Mitch uit Hoofddorp die het dus verder op eigen kracht toch heeft gered ons exact te lokaliseren op deze echt niet simpele plek. Ik wil ondertussen wel naar huis want ik heb een loodzware week achter de rug en morgen ga ik naar de Franse grens om een Belg op leeftijd te ontmoeten. Een oude zendamateur die op een prachtige plek woont in België woont en voor een spotprijs een nog prima Kenwood filter voor de Streekvosset voor mij bewaard heeft. Maar er is nog iemand onderweg die van ver komt en ons signaal al bij Oosterzee (in Friesland bij Lemmer dus hè, langs het Tjeukermeer) al gehoord heeft. Rob heeft ook via andere middelen contact met hem en gegarandeerd mij dat de man onderweg is. Dat blijkt 10 minuten later te kloppen ook, auto met (lege) aanhanger er achter verschijnt en weer is er een nieuwkomer gearriveerd. Wat een avond... geweldig. En geen druppel regen ook hè. Ik heb inmiddels koude handen gekregen en mijn rug was ook al niet optimaal meer in conditie deze dag dus nu de vermoeidheid ook begint te spelen helemaal niet meer. Het kost mij enige moeite de antennekabelplug los te draaien en om de kabel op te rollen. Het kost nog meer moeite de mast uit de boom te halen, maar door aan 2 kanten (letterlijk) licht en handjes gaat het heel vlot en binnen een paar minuten ligt de antenne ongedeerd in het gras onder de bomen die er vanaf de grond geweldiger uitzagen als antennemast steun dan ze bleken te zijn. Maar wat een prachtige locatie. Zomers kom je hier om van de toeristen en dagjesmensen, nu hadden we het rijk volledig alleen. Weelde is het... weelde!
Het is middernacht als Rob en ik in de Streekvosmobiel gevolgd door Mitch richting een McDonalds rijden die in de buurt zit. Hier aangekomen loopt het ook niet vlot, sterker nog, het loopt op een zeker ogenblik helemaal niet meer. De toch al vreemd opgestelde rij (die geen oorlogjes veroorzaakt doordat de bezoekers elkaar zelf de ruimte geven, goed bezig mensen, mijn oprechte dank...) staat stil gedurende een minuut of 10. Dat lijkt kort maar als je vergaat van de honger en dat had ik eigenlijk wel, is dat lang. Maar wachten duurt natuurlijk altijd te lang... Diep in de nacht zitten we eindelijk wat naar binnen te werken wat vast zeer ongezond is maar wat is dat tegenwoordig niet en net besef ik dat ik toch wel geniet van mijn Franse frietjes met fritesaus als ik er achter kom dat ik de 'kippies' droog mag gaan eten omdat ze te weinig saus hebben mee gegeven. En nogmaals in die rij gaan staan is natuurlijk geen optie, maar het is wel opmerkelijk ondertussen - vind ik - dat ze bij de diverse McDonalds filialen waar wij als 'zwervende' radiovos komen, steeds opnieuw worden geconfronteerd met fouten. Laatst gooiden ze de bestelling van Mitch en Rob en mij door elkaar en vergaten ze de saus bij Collin & Femke (Spookrijder Jr.). En ze zijn verschrikkelijk duur dus die service mag wel eens wat beter hoor !!
Terwijl we zaten te genieten (zo ver dat ging) van het typische McDonalds eten, kwam er nog een kleuter op volwassen leeftijd in ons gezichtsveld staan met een grote Dodge Ram Van. Dat is zo'n hoge pickup auto met zo'n open bak achterop met vrachtwagenwielen die je alleen kunt rijden als je de route langs de tankstations neemt. Het heerschap wilde blijkbaar indruk maken op de dame naast hem (of zat gewoon in een identiteitscrisis) en begon herhaaldelijk keihard rondjes te racen zonder enige aanleiding of goede reden als je het mij vraagt. Ach ja... je moet wat doen als je haar om 2:00u 's nachts naast je hebt zitten op de autostoel in plaats van onder of op je in bed (...). Kleinigheidje houd je altijd (en wat hierachter komt laat ik bij de creatieve gaven in het denken van de lezer...).

Het was zoals eerder gebeurde een veel te late thuiskomst voor mij, dat wel. Maar wat een avond en het mooiste was dat dit de avond van mij was en de nacht van Rob. Want mijn Streekvos collega was jarig op de 13e. Dus eindig ik graag met de woorden 'Gefeliciteerd Rob en bedankt voor je aandeel in deze geweldige radiovosavond die zoals je zelf al aangaf bij jou net zo mooi ontvangen is als bij mij. En je gaf vooraf al aan dat je er zin in had en ik had vooraf al een positief gevoel ook. Zoals de hoofdrolspeler in een oude jeugdserie uit de jaren '80 van de vorige eeuw altijd zei: 'I like it when a plan come together...'!

Rest mij nog iedereen een geweldige Kerst en veilige jaarwisseling te wensen en een geweldig mooi en gezond 2026 namens mijzelf en natuurlijk ook namens Rob die weer een jaartje ouder 2026 in gaat. Rob, die niet kon vermoeden hoe belangrijk dat kwartiertje was dat hij even was bij de Streekvos die avond dat we onder dat viaduct voorbij Breukelen op de Angstelkade en aan het Amsterdam Rijnkanaal stonden. Dat bezoekje heeft Rob iets gebracht wat niet te betalen is, dus Rob gaat sowieso een geweldig jaar tegemoet. En wie weet ik ook wel, maar als dat zo is laat ik het wel weten (...) want via deze website houden we jullie steeds op de hoogte.
Op vrijdagavond 9 januari 2026 zijn we weer terug met een mooie Streekvos nieuwsjaars editie.

Graag tot dan!

S-rapporten:

S7 Alphen a/d Rijn
S0 Oosterzee (A6 Friesland) in de auto
S0 Bodegraven (Zuid Holland)in de auto
S7 (hoog in) Alphen a/d Rijn
En we waren ook goed te horen op 50m hoogte in Amersfoort.

Binnenkomers 12-12-2025
(Start signaal: 20:30u)

1. Frank & Lisette uit Uithoorn (21:12u)
2. Bart & Moena uit Nederhorst Den Berg / Mijdrecht (21:31u)
3. Steef & Erik uit Alblasserdam / Klaaswaal (22:00u)
4. Ed uit Alphen a/d Rijn (22:04u)
5. Patrick uit Uithoorn (22:14u)
6. Danny Ronde Venen & Buurman uit Mijdrecht (22:15u)
7. Arthur, Pierre & Vera uit Leusden / Amersfoort
8. Mitch uit Hoofddorp (23:29u)
9. Dick uit Monnickendam(23:35u)

[STARTPAGINA]