Streekvos Nederland 2.0
Powered by Arno van de Radio

Verslag van Streekvos 2 (25-10-2025)

Streekvos 2
Lage Vuurscheweg, Hilversum

Kijk ze zitten het malle tweetal met hun Streekvos in dit prachtige decor. Links: Arno v.d. Radio. Rechts: Rob de Bopper.

Stress, wat we de laatste keer hadden toen we in Nieuwegein-Zuid waren beland (en niet meer komen, omdat ons zoekgebied naar het noorden is verplaatst) was er nu niet echt d.w.z. niet bij mij (en dat is uitzonderlijk). Eigenlijk betrapte ik mezelf er op dat ik er wel laconiek over deed dat we weer onze beoogde radiovoslocatie niet konden vinden. Niet omdat er ter plaatse wat veranderd was (sterker nog, er werd gewerkt en dat kwam ons hartstikke goed uit) maar omdat de navigatie apps Google Maps en Waze het niet eens waren. Ik reed op Waze en Rob zat naast mij op de passagiers stoel op Google Maps te kijken. Je snapt wellicht dat ik niet zelf rijd en ook nog een keer Rob's aanwijzigen er bij ga nemen als die tegenstrijdig blijken te zijn (want er kan maar een kapiteit op een schip zijn, anders krijg je gedoe en dat hebben Rob en ik eigenlijk nooit echt door deze manier van omgang... overigens zonder hem te negeren, laat dat duidelijk zijn). Dus ik was volhar dend Waze aan het volgen die ons naar de plek pal onder de autosnelweg A27 zou leiden. Dat was in feite afslag Hilversum nemen, rechtsaf bij het verkeerslicht (voor het ziekenhuis langs) en na een paar honderd meter weer rechtsaf en dan kwam na nog eens een paar honderd meter links onze beoogde plek, de Lage Vuurscheweg. Wij wilden onder het viaduct staan, omdat het al dagen lang hondenweer was. Wat we niet wisten (naast dat de navigatie apps elkaar tegen spraken) is dat de muren onder het viaduct recent prachtig beschilderd waren en een geweldig mooie vosplek opleverde. Dat viel binnenkomers ook op welke gelukkig foto's gingen maken en deze deelden zo dat ik deze kon gebruiken in dit verslag waarvoor natuurlijk heel erg bedankt.

Het lijkt bijna een zonnige middag, maar het is een duistere sterrenhemel als een schilderij.

Maar goed, deze zaterdagavond 25 oktober 2025 zouden wij namens de ATV (Amersfoortste Trapkar Vos, dat staat voor Pierre, Vera en hun schattige hondje (wiens naam ik steeds vergeet helaas) uit Amersfoort in een hele stoere bromfietsmobiel) helpen een duo vos neer te zetten. In plaats van de ATV zelf zouden wij om 20:00u op CB kanaal 1 (26.965 Mhz FM) onze foxbeep ten gehore brengen en als 1e de deelnemers binnen halen. We kregen de opdacht rond Hilversum te gaan staan en dat was echt vlakbij de 2 draaipunten welke de ATV had aangekondigd. Het leek dus een 'peanuts', maar zo ging het dus helemaal niet. Hoe apart is het als je als radiovos bestaande uit 2 zeer ervaren rotten en in het bezit van niet een maar twee navigatieapps er ruim 20 minuten over moet doen om van op de A27 onder de A27 te geraken, terwijl de afstand misschien 3 km is en uit evenveel straten bestaat? Ik beschreef hierboven al hoe simpel die route omlaag was, maar wij kwamen ergens in de Vuursche Bossen tussen Baarn en Lage Vuursche terecht. Onverharde wegen, pikdonker en de ene na de andere liep dood. Niet om opschepperig te doen, maar uitsluitend door wijsheid, vooral de rust bewaren, overleg en praktisch denken (van Rob en mij) wist ik Rob en mij bijna vlotter dan we in dat gitzwarte doolhof van naald en loof-bomen geraakt waren er weer uit te krijgen. Daar was wel een beetje mazzel en stuurmanskunst bij nodig, zeker als je weet dat ik deze auto pas een paar weken heb en het ding nog lang niet 100% goed functioneert en ik nog niet die verschrikkelijk tricky boomstammetjes heb genoemd die daar aan weerszijden van de smalle zandwegen keurig in formatie opgesteld staan tot amper 30 cm hoog boven het maaiveld uit en zonder enige verlichting op reflectie. Wie ervaring in dit soort gebieden heeft en er wel eens heeft moeten keren, weet wat een aanrijding met zo'n keiharde massieve houten hufter met je voertuig doet. En dan noem ik niet de fietsers die er door ten val kwamen (...). Uiteindelijk vertrokken wij rond 18:10u vanuit Zaandam en waren vrij vlot op de A27, maar pas rond 19:25u er onder op de beoogde Streekvoslocatie (uiteraard via de Google Maps route, slechts 3 straten vanaf de afslag Hilversum).

En toen ging de ervaring van vorige keer (dat was ook een en al tegenslag vooraf aan de radiovos) zijn werk doen. Auto stil zetten, achterdeuren en achterklep open en geroutineerd handelen. Dus niet eerst de auto mooi neer zetten en helemaal uitpakken, maar achterbak eerst vrij maken (hier moest de vosset staan), coaxkabel en verlengsnoer (van set naar aggregaat) eruit trekken en strekken aan de kant van de rijweg met de beginzijden onder de boom waar de mast in ging komen en waar het aggregaat moest komen te staan. Dan aggregaat er uit en op de plek plaatsen en tegelijk met de zak palen naar de boom. Niet eerst een kwartier overleggen welke boom, want bij aankomst stond er een prima boom voor ons neus en dan is er met zo weinig tijd geen enkele zinnige reden te verzinnen om daar eerst een kwartier over te gaan debatteren (...). Ik stond terwijl Rob met de palen liep te sjouwen de antenne in elkaar te schroeven en toen Rob de rol tape pakte (om de kabel strak langs de mast vast te zetten) stond ik het aggregaat al aan te slingeren, een meervoudige contactdoos neer te leggen en hier een LED 'flood light' (een schijnwerper) op aan te sluiten en op het dak van de auto te plaatsen en wel zo dat deze de boom waar de mast in moest komen in het licht zette. Na vier vossen hadden Rob en ik wel leren samenwerken bij het opzetten van de mast en dat duurde dan ook niet langer dan 5 tot 10 minuten. Set er aan met een meter er tussen en nog eens 10 minuten later was de Streekvos klaar voor de uitzending (inclusief korte test op een ander kanaal). Dus alsof er helemaal niets aan de hand was zat Rob op een van onze stoeltjes en aan het tafeltje een peukje te draaien en ik opende de ATV fricadellenvos door ons, de Streekvos, aan te kondigen als vos 1 van het event.

Deze foto ademt als je het mij vraagt dat sfeertje wat typisch en herkenbaar is bij een radiovos in het najaar. Alsof het een stilleven betreft...

Gezien de beperkte afstand tussen de draaipunten (carpool Soesterberg a/d A28 en carpool Bunschoten a/d A1) en onze locatie (onder de A27 bij Hilversum) hadden Rob en ik al tegen elkaar gezegd 'Deze gaat niet lang duren' maar dat het zo kort zou zijn hadden wij zelfs niet vermoed. Want na krap 5 minuten uitzenden stond de helft van de Gooise Vos (Marco) al voor ons neus en een minuut later ook die andere, Stefan. Het duo uit Hilversum was dus seperaat binnen gekomen, maar heel overtuigend. Het viel Marco bij binnenkomst direct op dat de muren van het lage viaduct zo mooie geschilderd waren en begon foto's te maken, wat latere binnenkomers ook deden en daarom dat jullie deze in dit verslag kunnen bewonderen of je nou binnen bent geweest of niet. Een deel van de deelnemers aan de fricadellenvos was niet bij ons binnen geweest. Wij kregen namelijk 12 auto's binnen, maar Pierre had er al 17 toen we later op de avond bij hem waren en ik hem er naar vroeg. Pierre en Vera hadden het (met versterking van o.a. Danny Half Watje) goed voor elkaar. Een stevig popup tentje met dezelfde 'floodlight' (LED schijnwerper) hing er in en op 2 tafels stonden allemaal lekkere dingen en een frituurpan met fricadellen, welke goed aftrek vonden (ik bleef volhouden via de zender dat wij eerst de deelnemers moesten bezig houden omdat ze op theelichtjes aan het frituren waren en het vet dus nog niet heet was...). En hoewel het niet mijn gewoonte is, wilde ik er ook wel even een proeven wat op aanmoedigen van Rob er ook twee werden. Ik snapte namelijk al vrij snel waarom die fricadellen zo geliefd waren, want daar mankeerde niets aan. Waarvoor Vera en de vriendelijke jongedame welke haar assisteerde uiteraard hartelijke bedankt worden. Ze maakten trouwens het feestje voor mij compleet toen bleek dat ze ook mijn favoriete drankje beschikbaar hadden gesteld (Chocomel). In een gemiddelde snackbar gaan ze voor minder.

Twee halve radiovossen uit twee verschillende regio's. Marco van de Gooise Vos en Rob van de Streekvos

Wat ik ook nog wil melden is dat Mitch uit Hoofddorp bij ons ook goed bezig was deze keer. Hij kwam niet in de achterhoede maar in de voorgoede binnen en wel na een halfuurtje. Dat was dus al om 20:30u en wij hebben zelf voor de vos toch wel aangetoond dat we er zelf ook ruim 20 minuten voor nodig hadden gehad, wetende waar we moesten zijn en m.b.v. niet een maar twee navigatie apps. En eerlijkheid gebied mij ook er bij te vermelden dat zowel Mitch als wij hier nog nooit geweest waren, terwijl de meeste deelnemers hier wel al eerder waren geweest en dus wel wisten hoe ze moesten rijden.
Er was ook nog wel een minpuntje aan onze openingsradiovos hoor. Het was Mario uit Alphen a/d Rijn die dit keer samen met Bart uit Nederhorst den Berg was binnen gekomen en ons mede deelde dat ons signaal niet alleen op de CB band, maar ook rond de 400 MHz (PMR / Taxi band omgeving) en ook nog op andere frequentiegebieden hard binnen kwam. De filtering in onze zender werkte dus blijkbaar niet. Ik schaamde me rot toen ik dat te horen kreeg en dat legde dan ook wel een smet op de avond voor mij, omdat ik juist iemand ben die zich vaak drukker maakt om zulke dingen dan de meesten doen. Ik schaamde mij kapot omdat ik blijkbaar (wetende dat het riskant is en als een kraai) meer voor het mooie uiterlijk van de de zendbakkies op de Streekvosset ging dan voor een kwalitatief signaal. In dit geval schaamde ik mij dubbel, omdat ik na de eerste testvos eerder dit jaar slechte modulatie had waar genomen en toen 'even snel, dat kwam later wel' de iets te strak afgestelde 'FM deviaton' in het Streekvos bakkie toen maar 'voorlopig' wijd open had gezet. Maar in de drukte en sensatie die volgde (met o.a. een opeens blijvend defecte Streekvos auto) was ik dat vervolgens totaal vergeten. Mario veronderschuldigde zich minimaal drie keer voor zijn kritiek, maar als die terecht is hoeft dat natuurlijk helemaal niet. Het is pure schaamde van mij om als een elektronica opgeleide en HF techniek ervaren figuur zoiets old school simpels te vergeten en daarmee anderen op andere frequenties (misschien) tot last te zijn. Terecht merkte Mario op dat het dat nog niet eens is, maar wat als je bijvoorbeeld als radiovos een vliegtuigband verstoord (...). Die kans is niet zo groot, maar hij is ook niet 'nul'. Laat dit een waarschuwing zijn voor iedereen die denkt dat een 'goed hoorbaar' signaal ook een zuiver signaal is. Nee absoluut niet dus! Daarom is filteren en een goede kwaliteit zendbakkie in radiovosset belangrijker dan een hard signaal (en ik wist dat al een jaar of dertig...).

Hier kun je goed aan zien dat de huidige Streekvos auto een stuk ruimer is dan de vorige. We gaan er op vooruit dan toch?

Onder de streep was het alles bij elkaar een hartstikke leuke en geslaagde avond. Dat is niet alleen mijn mening, want ongevraagd kwam Rob daar uit zichzelf ook mee. En ja, dat was het zeker!
En hoe leuk is het ook dat Pierre (ATV) uitgerekend ons vroeg de lokvos voor hem te zijn, terwijl de keuze reuze is? We hebben dit spontane gebaar dan ook beantwoord met een gelijkwaardig gebaar.
Komende 4 maanden staat de Streekvos ook de 4e zaterdag v/d maand vanaf 20:00u op kanaal 1 te piepen. Het draaipunt is dan 'Carpool Baarn A1' (A1 afslag 10: Baarn, Soest) en je kunt natuurlijk ook een van onze andere nieuwe draaipunten kiezen, want de Streekvos hoor je overal (ook waar dat niet zo hoort te zijn zo is gebleken… maar dat gaan we wel oplossen!)

Bij de eindvos vinden de fricadellen heel goed aftrek. Ook bij MItch uit Hoofddorp die hier aan zijn derde bezig is. De dames mogen trots zijn op hun inzet en wij zijn ze natuurlijk dankbaar (Mitch ook...).

S-rapporten:
S5 lokaal in Mijdrecht (op een peilsprietje)
S6 in Zaandam (bovendaks op 8 hoog)

Binnenkomers 25-10-2025
(start signaal: 20:00u)

1. Marco (Gooise Vos) uit Hilversum (20u05)
2. Stefan(Gooise Vos) uit Hilversum (20u06)
3. Dennis uit Veghel (20u20)
4. Frank & Lisette uit Uithoorn (20u28)
5. Michel uit Kamerik (20u29)
6. Mitch uit Hoofddorp (20u30)
7. Rob & Ruben uit Almere (20u31)
8. Dekmantel & Tage uit Eemnes (20u41)
9. Henk & Ron uit Hilversum (20u44)
10. Arthur & Robert uit Leusden (20u46)
11. Mario uit Haarlem (20u56)
12. Bart en Mario uit Nederhorst den Berg (21u00)

Bedankt voor het rijden, de S-rapporten en ook voor de foto's.

[STARTPAGINA]