Streekvos Nederland 2.0
Powered by Arno van de Radio

Verslag van Test-Streekvos 1 (08-08-2025)

Test-Streekvos 1
Dooijersluis, Kockengen (prov. Utrecht)

Vanavond probeerde ik, Arno van de Radio, na 13 jaar stilte weer een radiovos neer te zetten. Wel had ik een reunievos georganiseerd dit voorjaar en ook daar had ik net als vandaag voor de zekerheid Rob de Bopper als hulp bij gevraagd wat hij enthousiast als hij altijd is graag wilde doen. Ik had toen trouwens nog geen eigen spullen ook, maar nu dus wel, inclusief een zelfgebouwde vosbeep met de herkenbare Streekvos beep ('American Ambulance' vertraagd). Die bleef het nog doen ook, maar wat heb je er aan als de versterker het er bij laat zitten na 45 minuten? En zo geschiedde helaas. Ik heb de volgende morgen meteen dat ding geopend en er in gekeken omdat ik zorgen had dat de dure 28v powertransistors die er in zitten bij deze brandlucht producerende ellende de geest hadden gegeven. En toen pas ontdekte ik dat de vorige eigenaar een beunhaas was die de beide 68 ohm 2 watt koolweerstanden eruit gerookt had, maar geen nieuwe had geplaatst of laten plaatsen...
Dat het ding toch nog 45 minuten heeft gewerkt is dus vrij bijzonder.

Maar goed, het was vrijdagavond 20:30u en daar gingen we dan weer Rob en ik. Piepen maar, op een hele bijzondere plek t.w. Dooijersluis Kockengen. Het is eigenlijk een poldergemaal en op het dak kun je prachtig over de polder en het water uitkijken met in de verte de A2 en ons draaipunt Ruwiel. Nee, je hoeft niet op het dak te klimmen. Er is gewoon een stenen trap naar boven want het is een toeristisch uitkijkpunt. En daar stond de antenne. Terwijl Rob en ik even zaten bij te komen en het aggregaat stroom leverde, het door mij gebouwde Streekvoskastje met 2 TTI bakjes er in en 2 voedingen (13.8v voor de bakjes en 24 volt voor de liniear) en de vosbeep het werk deden (en Rob ook want die maakte ook nog even thee) zagen we hoe 2 vissers net hun hele nachtviskamp hadden opgebouwd vanuit 2 bestelbussen en een BOA keurig in groen-bruin uniform toen zijn werk ging doen. Even later zagen we de 2 alles weer opbreken terug de bestelbussen in en vertrekken... (ik denk niet dat die 2 vrijwillig al weer weer weg gingen).

In het zwart op de rug gezien Mario uit Alphen a/d Rijn.
Op 30-03-2026 bleek Mario helaas heel plotseling te zijn overleden.
Dit bericht bereikte ons op 31-03-2026.

Het wachten was nu op de 1e binnenkomer, want deze testvos (uiteraard bedoeld om de apparatuur te testen) leverde meteen al rijders op zo had ik begrepen. En daar hoefden zowel ik als Rob niet lang op de wachten, want al spoedig kwam er iemand aanrijden die zichzelf recent nog 'de eeuwige laatste binnenkomer' noemde in iets andere bewoording. Nou daar hadden wij bij de Streekvos lang geleden al een boodschap over, Deze boodschap luid zo:

'De eersten zullen de laatsten zijn en de laatsten zullen de eersten zijn!'

En inderdaad werd lang geleden die eeuwige eerste binnenkomer uit Den Haag met zijn grote mond laatste. Maar vandaag was het Mitch uit Hoofddorp die overtuigend eerste binnenkomer werd. Overtuigend omdat hij al 11 minuten na de 1e piep bij ons was! Goed bezig die Mitch, hij was er dus al om 20:41u. De volgende was geen verrassing, want dat was Danny Half Watje en die kwam natuurlijk wel van iets verder weg. Vandaag was hij begonnen in Nieuwegein, zo vertelde hij ons desgevraagd en was bij ons om 20:55u. Dat was dus ook zeker geen slecht resultaat. Maar we kregen dan ook uit de wijde omtrek goede s-rapporten en een goed signaal vost gewoon prettiger en daardoor vaak ook succesvoller vind ik. De 3e binnenkomer kwam van nog een stukje verder weg, dat was namelijk Arthur uit Leusden met zijn leuke kleine hondje. Nummer 4 was de bekende blauwe Skoda van Stephan uit Hilversum met Elina (dat schrijf ik toch wel goed hè, want je kunt zomaar ruzie met haar krijgen als je haar naam niet goed verstaat heb ik gemerkt... Nee grapje natuurlijk). Er was even onduidelijkheid want Rob vond eigenlijk dat Elina Eline moest heten, maar dat vond Elina geen goed idee :-) Mario en Michaela uit Alphen aan den Rijn waren het 5e team dat ons gevonden had en na een korte binnenkomst (want hij was ook snel weer vertrokken) was daar RonPD en toen werd het stil d.w.z. geen binnenkomers meer voorlopig. Het was 21:40u, 5 minuten na het arriveren van Mario en Michaela...
Nou ja, helemaal stil was het niet. Want behalve dat mijn 24 volt liniear uitgevallen was en we al een tijdje op Rob's setje stonden te kachelen (dat konden de deelnemers horen aan de snellere vosbeep dan aan het begin van de avond) het aggregaat tot 3x toe zonder brandstof bleek te staan (en Rob en ik toen steeds hard gingen lopen om het ding snel weer aan te krijgen) was er ook nog iemand constant commentaar aan het leveren op het feit dat Streekvos Nederland kanaal 7 gebruikte voor de radiovos. Deze man deed het voorkomen dat kanaal 7 zijn individueel eigendom was en wij hier niets te zoeken hadden. Helaas voor hem lachte ik hem uit (want dat durf ik wel van een afstandje hoor :-) ).

En toen werd de eentonigheid van de man onderbroken door de komst van Collin & Femke die minder goed nieuws brachten. Collin had veel moeite gehad ons te vinden doordat zijn s-meter stond te 'knetteren' (contactprobleem (?) waardoor het ding telkens verschiet, wat heel irritant is). Ik heb dat zelf gehad toen ik net weer rond reed en die grote magneetvoet met die lange spriet op het dak van mijn kleine autootje gebruikte. Wat een ellende was dat, ik peilde zelfs achteruit op een bepaald moment. Drama! Ik kreeg toen een gouden tip van Stephan en sindsdien rijd ik veel minder verkeerd en is de magneetvoet werkeloos geworden. Maar Collin had niet alleen last met zijn meter en peiling, ook was Femke niet helemaal oke en die kroop daarom maar in de auto. Beetje mindere avond voor het jonge tweetal uit Amersfoort dus en dat zien wij natuurlijk liever anders. Het was 21:50u toen zij er waren en dat waren achteraf de laatste binnenkomers van deze testvos Streekvos avond. We hebben dus 7 auto's binnen gehad en dat is voor een testvos geen slechte start vinden Rob en ik dus daar hebben we achteraf nog goed gezind over nagepraat. We zijn na het opruimen (waarbij we hulp kregen van collin en Mitch, waarvoor dank) nog even naar McDonalds Breukelen geweest (langs de A2, dus vlakbij). Ik was laat thuis, maar dat had ik voor deze geslaagde avond over en Rob dacht er hetzelfde over. Hij is ook wat meer een nachtmens dan ik ben...

Rest mij nog alle deelnemers te bedanken dat zij ons hebben vergezeld bij deze testvos van Streekvos Nederland. Komende vrijdag gaan we er nog een doen en dan gebruik ik de 12v liniear (ik heb er 2 van hetzelfde type, waarvan 1 op 24 en 1 op 12 volt). Ik heb het gecheckt, hier zitten de weerstanden nog wel gewoon in :-) Ook staat onze modulatie dan iets harder, want die tip kregen wij nog. Dank je wel Pierre, ook voor het rapportje vanuit Amersfoort en ook Fred uit Alphen a.d. Rijn en de andere doorgevers. Dit horen wij graag natuurlijk, want dan weten we wat over ons bereik. In dit geval waren we o.a. gehoord in Hilversum (mobiel), Amersfoort, Nieuwegein (mobiel), Alphen aan den Rijn en Hoofddorp. Niet slecht voor de 1e keer volgens mij, dus laten we dat volgende week weer zo doen. Dan doe ik testvos 2 volgens het aloude Streekvos principe dat luidde vroeger toen wij nog elke week stonden: 'Streekvos Nederland, elke week in een andere streek'. Nu weet je ook waarom die naam, maar onze rijders haalden als snel dat woordje 'in' er tussen uit... :-)

Wie weet tot volgende week.

Binnenkomers testvos 1 - vrijdag 8 augustus 2025:

1. Mitch uit Hoofddorp
2. Danny Half Watje uit Krimpen a/d IJssel
3. Arthur uit Leusden
4. Stephan & Elina uit Hilversum
5. Mario & Michaela uit Alphen a/d Rijn
6. Ron PD uit Wormer
7. Collin & Femke (Spookrijder Jr.) uit Putten

[STARTPAGINA]